Monday 25 January 2016

PERKATAAN NABI SAW KEPADA MU'AD, "BAGAIMANA KEADAANMU PAGI INI?" DAN JAWABAN MU'AD R.A

Abu Nuaim mengeluarkan hadits dalam kitab Hilyah juz 1 halaman 242 dari Anas bin Malik r.a katanya; Sesungguhnya Mu'ad bin Jabal masuk menemui Rasulullah saw lalu Rasulullah saw berkata kepadanya, "Bagaimana keadaanmu pagi ini wahai mu'ad? "

    Mu'ad r.a menjawab, "Pagi ini saya dalam keadaan beriman kepada Allah".

    Nabi saw berkata, "Sesungguhnya setiap perkataan ada kejujurannya dan setiap hak ada hakekatnya maka apa hakekat kejujuran perkataanmu itu? "

    Mu'ad r.a berkata, "Wahai Nabi Allah! Tidaklah saya memasuki pagi ini kecuali saya mengira tidak akan menemukan sore lagi, dan tidaklah saya memasuki sore kecuali mengira tidak akan menemukan pagi lagi, dan tidaklah saya melangkah kecuali dengan mengira tidak akan melakukan langkah berikutnya. Dan seolah-olah saya melihat umat Jatsiah yang diajak kepada kitabnya. Bersamanya ada Nabi dan berhala-berhala yang mereka sembah selain Allah. Seakan-akan saya melihat siksa ahli neraka dan ganjaran pahala ahli Jannah. "

    Nabi saw bersabda, "Kamu mengetahui, maka tetaplah padanya".

No comments:

Post a Comment